Zakat FAQs

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące zakatu

(Należy pamiętać, że w przypadku jakichkolwiek szczegółowych pytań zaleca się kontakt z lokalnym imamem)

IMG-20200125-WA0057

Nissab

Nisab obliczony przy użyciu standardu srebra jest znacznie niższy niż jego złoty odpowiednik. Wynika to z faktu, że wartość srebra gwałtownie spadła od czasów Proroka (pokój z nim).

Istnieją argumenty przemawiające za stosowaniem obu wartości nisab - wielu uczonych twierdzi, że lepiej jest stosować srebrny nisab, ponieważ zwiększy to ilość rozdzielanej dobroczynności, inni twierdzą, że złoty nisab jest bliższy nisabowi stosowanemu w czasach błogosławionego Proroka (pokój z nim).

Jednakże, jeśli twoje aktywa składają się w całości ze złota, musisz użyć złotego nisab i podobnie, jeśli składają się w całości ze srebra, należy użyć srebrnego nisab.

Złoto i srebro: Każde posiadane złoto lub srebro podlega zakatowi, w tym biżuteria według szkoły Hanafi, ponieważ te dwa metale mają wewnętrzną wartość pieniężną.

Inne metale szlachetne i kamienie nie podlegają zakatowi, chyba że zostały nabyte w celach handlowych.

Gotówka lub jej ekwiwalent: Gotówka w domu, na kontach bankowych, oszczędności, pieniądze pożyczone innym, certyfikaty oszczędnościowe, obligacje, akcje, certyfikaty inwestycyjne itp. są brane pod uwagę przy obliczaniu zakatu.

Towary zakupione w celach handlowych: Wszelkie towary zakupione z zamiarem sprzedaży są wliczane do majątku podlegającego zakatowi.

Z wyjątkiem złota i srebra, zakat nie jest należny od rzeczy osobistych, takich jak dom, samochód lub inne towary, które nie zostały zakupione w celach handlowych.

Mam więcej pieniędzy niż wynosi nisab, ale potrzebuję ich na pokrycie kosztów utrzymania.

Jeśli dana osoba posiada majątek przekraczający próg nisab, ale musi płacić czynsz, kupować żywność, odzież itp. dla siebie i osób pozostających na jej utrzymaniu, wówczas koszty te można odliczyć od posiadanego majątku.

Jeśli po odliczeniu tych kosztów pozostała kwota jest niższa niż nisab, wówczas nie ma obowiązku płacenia zakatu.

Rok zakatowy rozpoczyna się w dniu, w którym po raz pierwszy znalazłeś się w posiadaniu majątku przekraczającego nisab.

Będzie to twoja data początkowa, kiedy tylko nadejdzie, będziesz musiał obliczyć zakat, niezależnie od wahań w ilości posiadanego majątku.

Jedyną sytuacją, w której data początkowa ulegnie zmianie, jest całkowite bankructwo i utrata całego majątku. W takiej sytuacji nowa data zasiewu rozpocznie się, gdy ponownie będziesz w posiadaniu majątku powyżej nisab.

Jeśli nie jesteś pewien swojej daty nasienia, oszacuj ją najlepiej jak potrafisz.

Dopóki posiadasz majątek powyżej progu nisab na początku i na końcu roku zakatowego, dopóty zakat będzie należny, nawet jeśli twój majątek spadł poniżej nisab przez część lub większość roku.

Zakat płaci się po upływie roku zakatowego, niezależnie od tego, kiedy poszczególne części majątku weszły w posiadanie. Nawet jeśli gotówka weszła w twoje posiadanie dzień przed upływem roku zakatowego, będziesz musiał zapłacić zakat od niej następnego dnia.

Oszczędności

Istnieją dwa sposoby finansowania emerytury:

1) Płatności są potrącane z wynagrodzenia, zanim wejdzie ono w posiadanie wpłacającego.

2) Płatnik dokonuje płatności z pieniędzy, które już znalazły się w jego posiadaniu.

Jeśli płatności są potrącane z wynagrodzenia u źródła, tak że pieniądze nigdy nie wejdą w posiadanie płatnika, zakat nie jest należny od płatności, ani od kwoty, która gromadzi się w funduszu emerytalnym lub funduszu emerytalnym.

Zakat staje się wymagalny dopiero wtedy, gdy pieniądze z funduszu zostaną wypłacone i otrzymane przez płatnika składek.

Jeśli płatności emerytalne są dokonywane po tym, jak pieniądze wejdą w posiadanie płatnika składek, wówczas zakat jest płatny od pieniędzy zgromadzonych w funduszu.

Istnieją dwa rodzaje akcji: zakupione przez inwestora, który handluje akcjami, oraz zakupione w celach inwestycyjnych.

Jeśli jesteś inwestorem i kupiłeś akcje specjalnie w celu ich sprzedaży i osiągnięcia zysku, wówczas cała wartość rynkowa akcji podlega zakatowi, ponieważ jest uważana za akcje w obrocie.

Jeśli jednak kupiłeś akcje jako inwestycję i chcesz otrzymywać dywidendy, oblicz procent aktywów spółki podlegających zakatowi, a następnie zapłać zakat od tego procentu wartości twoich akcji. Aby to zrobić, należy zapoznać się z rocznymi sprawozdaniami finansowymi spółki i ustalić, jaki procent jej aktywów stanowią zapasy, surowce, gotówka, złoto lub inne przedmioty podlegające zakatowi. Budynki, maszyny, pojazdy itp., które są niezbędne dla firmy, nie podlegają opodatkowaniu.

Zadłużenie

Zakat nie jest płatny od pieniędzy należnych za pracę, dopóki nie otrzymasz zapłaty.

Podobnie, zakat nie jest płatny od posagu, którego jeszcze nie otrzymałeś, ani od udziału w spadku, który ci się należy, ale nie wszedł w twoje posiadanie.

Tak. Możesz albo płacić zakat za każdy rok, który upłynie do momentu otrzymania zwrotu pożyczki, albo możesz poczekać, aż otrzymasz pożyczkę, a następnie zapłacić skumulowany zakat za jednym razem.

Jeśli pożyczka jest niepewna i nie masz pewności czy pożyczkobiorca będzie w stanie ją spłacić, lepiej jest opóźnić płatność zakat do momentu jej otrzymania, w którym to momencie zakat zgromadzony przez lata będzie wymagalny. Jeśli nigdy nie otrzymasz pieniędzy z powrotem, zakat nie będzie należny.

Działalność gospodarcza

Wartość towaru w sklepie to jego wartość rynkowa, a nie cena zakupu. Możesz to obliczyć, szacując, ile spodziewałbyś się otrzymać, gdybyś sprzedał cały towar od razu jednemu nabywcy.

Tak, będziesz musiał zapłacić od niego zakat. Chociaż przy obliczaniu jego wartości należy wziąć pod uwagę cenę, za jaką można go sprzedać.

Pożyczka zaciągnięta w celu nabycia aktywów podlegających zakatowi, takich jak surowce, towary itp. może zostać odliczona od kapitału. Płacisz zakat od tego, co pozostało.

Pożyczka zaciągnięta w celu nabycia aktywów niepodlegających zakatowi, takich jak meble, maszyny i budynki, nie podlega odliczeniu.

Pytania ogólne dotyczące zakatu

Tak, zakat można zapłacić z góry przed końcem roku, ale należy upewnić się, że posiada się majątek równy lub wyższy niż nisab.

Aby kwalifikować się do otrzymywania zakatu, odbiorca musi być ubogim muzułmaninem. Osoba uboga to ktoś, kogo majątek przekraczający jego podstawowe potrzeby nie osiąga wartości progu nisab. Odbiorca nie może należeć do najbliższej rodziny: małżonek, dzieci, rodzice i dziadkowie nie mogą otrzymywać zakatu. Inni krewni mogą jednak otrzymywać zakat.

Odbiorca nie może być Haszimi, potomkiem Proroka (niech spoczywa w pokoju).

Przed modlitwą Eid al-Fitr pod koniec Ramadanu, każdy dorosły muzułmanin, który posiada żywność przekraczającą jego potrzeby, musi zapłacić zakat al-Fitr za siebie. Głowa gospodarstwa domowego może również płacić w imieniu osób pozostających na jej utrzymaniu, takich jak dzieci, służba i starsi krewni.

Głowa gospodarstwa domowego jest odpowiedzialna za płacenie zakat al-fitr za wszystkie osoby pozostające na jej utrzymaniu Zakat al-fitr może być płacony w czasie Ramadanu, najpóźniej przed modlitwami Eid al-Fitr, aby biedni mogli cieszyć się dniem Eid.

Minimalna należna kwota to równowartość około 2 kg mąki pszennej, ryżu lub innego podstawowego produktu spożywczego dla każdego członka gospodarstwa domowego, w tym dzieci i osób pozostających na utrzymaniu - nawet jeśli nie mieszkają w tym samym domu. Bezpieczna szacunkowa kwota to około 5 GBP/7 USD na osobę.

Odbiorcami zakat al-Fitr są ubodzy i potrzebujący, którzy są uprawnieni do otrzymywania ogólnego zakat. Islamic Relief działa jako agent charytatywny, wykorzystując zakat al-Fitr do zakupu i dystrybucji żywności w Twoim imieniu.

Aby darowizna kwalifikowała się jako zakat, musi istnieć wyraźna intencja, albo podczas oddzielania pieniędzy na zakat od reszty majątku, albo podczas dokonywania płatności zakat.

Nie według szkoły Hanafi. Dziecko nie jest zobowiązane do płacenia zakatu, nawet jeśli posiada majątek przekraczający próg nisab. Pierwsza płatność zakatu stanie się wymagalna dwanaście miesięcy księżycowych po osiągnięciu przez dziecko wieku dojrzewania, jeśli posiada ono majątek powyżej nisab.

Według Imama Shafiego i Imama Malika, dziecko posiadające majątek powyżej wartości nisab jest zobowiązane do płacenia zakatu, tak samo jak osoba dorosła.

Pilne apele

Kryzys w Nigerii

Kryzys w Afganistanie

Pomoc dla ubogich w Pakistanie

Sytuacja nadzwyczajna w Palestynie

pl_PL