Aby kwalifikować się do otrzymywania zakat, odbiorca musi być biedny i/lub potrzebujący. Osoba uboga to osoba, której majątek, przekraczający jej podstawowe potrzeby, nie osiąga progu nisab.
Odbiorca nie może należeć do najbliższej rodziny; małżonek, dzieci, rodzice i dziadkowie nie mogą otrzymywać zakatu. Inni krewni mogą jednak otrzymywać zakat.
Odbiorca nie może być Haszimi, potomkiem Proroka (pokój z nim).
Przykład:
Ahmed posiada tylko 50 złotych. Posiada jednak również dwa samochody, z których jeden przekracza jego podstawowe potrzeby. Aby dowiedzieć się, czy Ahmed kwalifikuje się do otrzymania zakatu, należy wziąć pod uwagę wartość jego drugiego samochodu.
Aby darowizna kwalifikowała się jako zakat, musi istnieć wyraźna intencja, albo podczas oddzielania pieniędzy na zakat od reszty majątku, albo podczas dokonywania płatności zakat. Złoto i srebro: Każde posiadane złoto lub srebro podlega zakatowi, w tym biżuteria według szkoły Hanafi, ponieważ te dwa metale mają wewnętrzną wartość pieniężną. Inne metale szlachetne i kamienie nie podlegają zakatowi, chyba że zostały nabyte w celach handlowych. Gotówka lub jej ekwiwalent: Gotówka w domu, na kontach bankowych, oszczędności, pieniądze pożyczone innym, certyfikaty oszczędnościowe, obligacje, akcje, certyfikaty inwestycyjne itp. są brane pod uwagę przy obliczaniu zakatu. Towary zakupione w celach handlowych: Wszelkie towary zakupione z zamiarem sprzedaży są wliczane do majątku podlegającego zakatowi. Wszelkie dobra, inne niż złoto lub srebro, które nie zostały zakupione w celu odsprzedaży, nie podlegają zakatowi. Zakat nie jest należny od rzeczy osobistych, takich jak dom czy samochód. Tak, zakat można zapłacić z góry przed końcem roku, ale należy upewnić się, że posiada się majątek równy lub wyższy niż nisab. Według szkoły Hanafi nie. Dziecko nie jest zobowiązane do płacenia zakatu, nawet jeśli posiada majątek przekraczający próg nisab. W przypadku dziecka, które posiada nisab lub więcej, pierwsza płatność zakatu stanie się wymagalna po upływie dwunastu miesięcy księżycowych od osiągnięcia wieku dojrzewania. Według Imama Shafiego i Imama Malika, dziecko posiadające majątek przekraczający wartość nisab jest zobowiązane do zapłaty zakatu. Jeśli przekazuję pieniądze na cele charytatywne w ciągu roku, czy to nie liczy się jako zakat?
Jaka część mojego majątku podlega zakatowi?
Jaka część mojego majątku nie podlega zakatowi?
Czy mogę zapłacić zakat z góry?
Czy płacę zakat od majątku należącego do moich dzieci?